• تاریخ: اردیبهشت ۱۳, ۱۳۹۹-۱۵:۰۳
  • شناسه خبر: 75488

عدم تحقق وعده های مسئولان؛

تزاژدی جاده مرگبار ترانزیتی در شرق هرمزگان/ محوری که جان می گیرد اما وعده ها پا نمی گیرد

علیرغم گذشت سالیان متوالی از آغاز عملیات اجرایی پروژه دوبانده کردن جاده‌ " میناب - تیاب" همچنان این پروژه راکد مانده و این محور در طول این سال‌ها جان می‌گیرد و وعده های مسئولان پا نمی‌گیرد. ...

به گزارش میناب جنوب،از آنجایی که امسال و سالیان قبل پروژه های مختلفی توسط دولتمردان در شهرستان میناب هرمزگان افتتاح وکلنگ پروژه های دیگری هم به زمین زده شد اما اولویت های اساسی و زیر ساختی در این شهرستان به فراموشی سپرده شده است.

اولویت هایی که رها سازی آن منجر به حوادث ناگواری از قبیل تصادفات جاده ای، واژگونی خودرو و دهها حوادث دیگری که به جهت کم عرض بودن محور میناب به سمت تیاب در این سالهای اخیر به وقوع پیوسته که تنها بخشی از این پروژه مغفول مانده، و در مناسبت های خاصی از قبیل انتخابات مرمت و بازسازی می شود.

پروژه ای که مسئولین در سال های قبل وعده افتتاح و تکمیل شدن این پروژه را به مردم می دادند اینک بعد از گذشت چندین سال در پس وعده های نافرجام محور ارتباطی و ترانزیتی میناب به سمت تیاب، هنوز در بلاتکلیفی به سر می برد و هیچ آغاز و پایانی برای آن پیش بینی نشده است..

پروژه ای که تنها با احداث چندین پل در حاشیه خیابان در روستاهای همجوار بصورت نیمه کاره رها شده، پل هایی که نه تنها کاهشی در بار ترافیکی این محور ارتباطی نداشته بلکه محل مناسبی برای سوزاندن زباله ها تبدیل شده است، راه خاکی حاشیه محور متحمل رنج های زیادی شده اند و از مسئولین تقاضا دارند هر چه سریعتر نسبت به اصلاح و اجرای عملیات ساخت این محور داشته باشند.

طرح نیمه تمام و مغفول واقع شده خیابان میناب – تیاب نه تنها مشکلی از بار تردد در جاده ترانزیتی بندرتیاب برنداشته بلکه بر میزان تردد و ترافیک جاده‌ای در محور این خیابان با حجم سنگین افزوده شده است.
از آنجایی که این طرح باعث به وقوع پیوستن تصادفات در محور جاده میناب تیاب با وجود عرض کم خیابان و تردد ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین نگرانی مردم و خانواده‌ها را به همراه داشته است نیاز است مسئولان نسبت به بررسی‌های لازم برای اجرایی کردن این طرح نیمه تمام اقدام کنند.

با وجود راه ارتباطی با مرکز تجاری و بازار درحال ساخت بندر تیاب اقدام برای اجرای خیابان با عرض دو متر اضافه بر خیابان اصلی برای روستاها با توجه به حجم بالای ترافیک این میزان کفایت نمی‌کند و باید طرح اتوبان برای آن در نظر گرفته شود.

جانباختن دانش آموز مقطع ابتدایی با یک دستگاه خودرو

شانزدهم آذرماه سال گذشته بود که «راحله ناصری »، دانش آموز مقطع ابتدایی و از اهالی روستای بازیاری از توابع بخش مرکزی میناب به همراه خواهر دیگر خود  پس از خروج از مدرسه و هنگام عبور از جاده میناب-تیاب، در تصادف با یک دستگاه خودرو، جان خود را از دست داد و خواهرش به دلیل مصدومیت با وضعیت نامساعد به بیمارستان اعزام شد.

« کاظم رنجبر »، دهیار روستای بازیاری با بیان این که جاده میناب به سمت تیاب یکی از پرترددترین مسیرهای شهرستان محسوب می شود، گفت: متاسفانه برای امنیت مردم و به ویژه دانش آموزانی که در این مسیر آمد و شد دارند، هیچ فکر اساسی نشده است.

 

روستاهای حاشیه محور خیابان میناب-تیاب فاقد علائم رانندگی

دهیار روستای بازیاری  با گلایه از وضع موجود اظهار کرد: مسیر میناب-تیاب آنقدر پرتردد، خطرناک و دارای اهمیت می باشد که برای عبور دانش آموزان نیاز به احداث پل عابرپیاده است ولی ما به ساخت دست انداز هم راضی هستیم اما در دستگاهای متولی عزمی برای این کار وجود ندارد.

وی افزود: احداث پل عابرپیاده در روستاهای حاشیه جاده و مناطقی نظیر بازیاری بسیار ضروری است که متاسفانه هیچ مسئولی به فکر آن نیست.

رنجبر ادامه داد: این مسیر فاقد علایم هشدار دهنده راهنمایی و رانندگی است و گاهی اوقات توسط دهیاری های مسیر خط کشی می شود.

 

پروژه ناتمام میناب-تیاب بلای جان مردم

عبدالرضا ذاکری عضو شورای اسلامی روستای حکمی علت تصادفات منجر به مرگ را وجود پل های نیمه رها شده در عرض خیابان عنوان نمود و تاکید کرد: پروژه خیابان ناتمام رها شده از دوراهی تیاب تا روستای بلبلی خسارات جانی جبران ناپذیری برای ساکنین به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه این پروژه سریع آغاز شد و علت راکد ماندن آن را عدم رسیدگی مسوولین و واگذاری آن به پیمانکارن بی تجربه بودافزود:مسئولین برای اجرای این پروژه برنامه ریزی درستی داشته باشند و تنها به سهولت رفت و آمد دراین روستا اکتفا نکنند.

شورای اسلامی روستای حکمی با اشاره به پایه های اصلی پل های نیمه کاره این پروژه گفت: برای ساخت این پل ها از هیچ سازه ای استفاده نشده و  شن و سیمان تنها مواد مورد استفاده برای ساخت آن است.

حجم ترافیک این جاده متناسب با ظرفیت آن نیست

حسین ذاکری یکی از ساکنین روستای حکمی گفت:حجم ترافیک این جاده متناسب با ظرفیت آن نیست و موجب وقوع تصادفات زیادی در این محور شده به طوری که خیلی از راکبین موتور سیکلت و عابرین پیاده براثر تصادف در این محور جان خود را از دست داده اند.

وی افزود: عرض کم جاده، پیچ و قوس های طولانی و غیر استاندارد، شیب های تند و دید کم رانندگان از جمله مشکلات این محور بوده و در کنار این جاده روستاهای پرجمعیتی نیز وجود دارد که این خود موجب وقوع تصادفات می شود.

این شهروند اضافه کرد: تعریض این جاده به دو بانده، نصب دوربین کنترل، رفع نقاط حادثه خیز، ساماندهی تقاطع های موجود، ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح می تواند موجب کاهش تصادفات و بار ترافیکی در این محور شود.

طحال دانش آموز در صانحه تصادف ترکید

به گفته یکی از ساکنین روستای بازیاری طی سال گذشته یک دانش آموز در حاشیه خیابان تصادف کرد که منجر به ترکیدگی طحال وی شد و تاکنون بیش از ۱۰ فقره تصادف جرحی و فوتی در این روستا به وقوع پیوسته است.

وی ادامه داد: مسئولان باید برای رفع این معضل چاره اندیشی کنند زیرا خیابان با عرض کم در مسیر ترانزیتی به سمت بندرتیاب به یک کابوس مرگ برای اهالی روستا تبدیل شده است.

ساخت سرعت گیر، تنها سهم روستا از کاهش بار ترافیکی

عبدالرضا ذاکری رئیس شورای اسلامی روستای حکمی از توابع بخش مرکزی میناب گفت: برای کاهش و وقوع حواث دلخراش بیش از ۴ سرعت گیر در خیابان اصلی این روستا ساخته شده است.

رئیس شورای اسلامی روستای حکمی وجود پل های نیمه کاره در عرض خیابان را یکی دیگر از علل وقوع تصادفات منجر به فوت در این روستا برشمرد و افزود: این پروژه ناتمام رها شده خسارات جانی جبران ناپذیری را برای اهالی و مسافرین به همراه داشته است.

ذاکری افزود: اجرای این پروژه نیازمند برنامه ریزی صحیح، واگذاری مسئولیت اجرا به افراد کاردان و نظارت مناسب بر کیفیت اجرای می باشد.

وی خاطر نشان کرد: تاکنون سهم مردم روستاهای تلابی، شمجو، شهمرادی، لرد منجلی، بازیاری و حکمی از داشتن یک جاده مناسب و اتوبان شده فقط شانه های خاکی بوده است. امیدواریم مسوولان نگاه ویژه ای به این موضوع داشته باشند و استارت ساخت این پروژه به زودی زده شود.

 

خیابان میناب تیاب ناامن ترین محور ترانزیتی در هرمزگان

علی فخاری یکی از رانندگان آژانس در شهرستان میناب گفت: سرویس دهی به روستاهای همجوار در محدوده جاده میناب تیاب با اضطراب انجام می شود.

وی جاده میناب به سمت تیاب را ناامن ترین محور در شهرستان میناب برشمرد و افزود: تردد ماشین های سنگین و ترانزیت کالا به بندرتیاب کار را برای رانندگی در این محور سخت کرده است.

این راننده آژانس ادامه داد: تاکنون جوانان زیادی به دلیل باریکی این محور و نبود دید درشب جان خود را از دست داده اند اما تا کنون بیش از گذشت چند سال از راکد ماندن این پروژه هیچ اقدامی از سوی مسئولین انجام نشده است.

جای تاسف دارد که تابحال فکری برای حل این موضوع اندیشیده نشده است

فخاری گفت: بعد از اذان مغرب هیچ راننده ای در خیابان میناب تیاب جرات رانندگی ندارد و شهروندان مجبور هستند از تاکسی تلفنی برای نقل و مکان بین شهری استفاده کنند و این موضوع به دلیل هزینه بردار بودن کرایه،گلایه مندی شهروندان را به همراه داشته است.

این راننده آژانس یادآور شد: چرا مسئولان به فکر دوبانده کردن این خیابان نیستند، اهالی روستاها جوانان خود را به بهای غفلت مسئولین با وقوع تصادفات در این محور از دست می دهند، جای تاسف دارد که تابحال فکری برای حل این موضوع اندیشیده نشده است.

چرا باید در محدوده روستای حکمی شاهد از دست دادن جوانان باشیم

میرزا حسین معتمدی فر خطیب جمعه سابق میناب نیز پس از مطلع شدن تصادفات منجر به فوت در روستای حکمی از تریبون نماز جمعه مسئولان را ملزم به رسیدگی بیشتر به ساخت و دوبانده کردن محور میناب تیاب کرد و گفت:مسئولین باید برای رفع مشکل راه ارتباطی و ترانزیتی میناب به تیاب اقدام فوری کنند و برای تکمیل کردن این پروژه نافرجام تدبیر اساسی اتخاذ کنند و در راستای تقویت و توسعه زیر ساخت های شهرستان باید از هیچ تلاشی فرو گذار نکنند.

علیرغم گذشت یکسال از سخنان خطیب جمعه شهرستان میناب بر تاکید اجرای این پروژه و اعلام دغدغه های مردم از تریبون نماز جمعه مسئولین با وجود اینکه چندین سال است که مردم محدوده روستاهای حکمی از باریک بودن خیابان و  راکد ماندن پروژه نگران هستند اما باز هم مسئولین باید نسبت به پیگری و اجرایی کردن این پروژه در اسرع وقت اقدامی نکرده اند بلکه روز به روز بر وقوع تصادفات در این محور افزوده می شود.

 

وعده دوساله استاندار روی خیابان میناب تیاب

یکم تیرماه سال ۹۷ بود که دکتر فریدون همتی استاندار هرمزگان پس از آغاز به کار رسمی بازارچه ملوانی بندرتیاب شهرستان میناب با بیان اینکه اجرای آئین نامه تجارت ملوانی به ظرفیت خوبی برای مناطق مرزی و ساحلی در هرمزگان تبدیل شده است، اظهار کرد: به زودی عملیات دوبانده کردن جاده از میدان دفاع مقدس میناب تا تیاب میناب  آغاز می شود.

اما با گذشت دوسال از وعده های استاندار هرمزگان هم خبری از تکمیل کردن این پروژه نیمه تمام نیست و گاهی در ایام انتخابات تا پایان انتخابات شاهد شروع به کار این خیابان مغفول مانده در شهرستان میناب هستیم.

 وعده گمشده مدیر راه و شهرسازی هرمزگان پس از یکسال

بیست و دوم اردیبهشت سال گذشته بود که مدیر اداره راه و شهرسازی استان هرمزگان، دستور اجرای پروژه محور میناب – تیاب را صادرکرد،سپس از چند پروژه عمرانی در مناطق مختلف این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان آخرین روند تکمیل این پروژه‌ها قرار گرفت.

آرش رضایی مدیرکل راه وشهرسازی هرمزگان در حاشیه بازدید از پروژه محور میناب- حکمی اظهار کرد: با توجه به اسقرار پیمانکار و تجهیز کارگاه پروژه مذکور از این هفته آغاز خواهد شد.

رضایی در این بازدید، روند اجرای بازآفرینی شهری میناب را خوب توصیف کرد و افزود: اداره‌کل راه و شهرسازی ضمن پشتیبانی از اقدامات تحول‌آفرین، تمامی تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا با حضور مستمر و پیگیری مداوم، هرچه سریعتر این پروژه‌ها را که در آبادانی شهر نقش بسزایی دارند به بهره‌برداری برساند.

وی که هدف عمده مدیریت شهری و روستایی، ایجاد رفاه، آسایش و آرامش برای شهروندان در سفر خود به شهرستان میناب عنوان کرد با گذشت یکسال از وعده های این مدیر نیز پروژه خیابان میناب-تیاب راکد مانده و خبری از استقرار پیمانکار و تجهیز کارگاه و آغاز و پایانی برای این پروژه نیست.

بنابر این گزارش،عملیات اجرایی محور میناب- تیاب بیش از ۹ سال پیش در فضای رسانه‌های استان منتشر شد اما چه سود که این پروژه همانند پروژه‌ فولاد آلومینیوم بندزرک هنوز راکد و غریب مانده و در اثر فقدان بی توجهی و عدم پیگیری های لازم  مدت هاست که راکد رها شده است.

عرض کم خیابان و تردد ماشین‌های سنگین و نیمه سنگین نگرانی مردم و خانواده‌ها را به همراه داشته است، راه ارتباطی با مرکز تجاری و بازار ملوانی بندر تیاب اقدام برای اجرای طرح اتوبان با سرعت بیشتری انجام گیرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه:

نام:

ایمیل:

نظر: